مشاهير

أحمد زكي يكشف سر انتقــاله للعيش في الفنـــادق في سنـــواته الأخيـــرة

انفصــل الفنان الراحل أحمد زكي، عن الفنانة هالة فؤاد، بسبب غيــرته الشديدة عليها ورفضها ترك العمل في مجال الفن.

انتقل الفنان أحمد زكي، من العيش في المهندسين إلى أحد الفنادق الكبرى الشهيرة لأكثر من عقد كامل، وترك المنزل ولكنه كان يتردد عليه كل فترة، وظل يثيــر هذا الأمر تســاؤلات الكثيرين بشكل دائم حول الســر وراء سكنه في فندق.

واعتقد بعض المقربين أنه يعيش في فندق نتيجة حـــزنه على انتهــاء علاقته بطليقتـــه هالة فؤاد، وهروبه من شعور الوحدة، وعلى جانب آخر يرى البعض أن الأمر يرجع إلى زلـــزال 1992، الذي تسبب في مغـــادرته المنزل والعيش في أحد الفنادق المطلة على النيل.

حكى الفنان الراحل سبب عدم سكن ابنه هيثم معه في لقاء قديم له: “لماذا لا يعيش هيثم معك وتجعله يكرر تجربتك؟” حيث رد قائلا: “أنا كلمته وأنا عامل بيت وعملتله أوضــة فيها كومبيوتر وكل حاجة عشان يجي يقعد معايا وده اللي بيخليني أروح اقعد في فنادق، فهو قالي يا بابا معلش، لأن مامته مــاتت وهو عنده سنة نفس حكايتي، فقولتله ما تقعد معايا ونجيب حد يشوف إحنا عايزين إيه، قالي لما ماما ماتت حاسس أن جدتي هي أمي، وهو عايز الإحساس بتاع الأم وفي نفس الوقت لما بيجيلي بياخد الجــرعة مني المطلوبة وبيجيلي باستمرار”.

وأضاف: “عندي شقة بس الظاهر مكتوب عليا ابقى راجل فندقي لأني أول ما جيت من البلد قعدت في بنسيون وكان نجمة واحدة وكل ما اشتهر بقعد في نجمتين 3 لحد ما بقيت في 5 أو 6”.

وتابع، أنه عندما تزوج من هالة فؤاد طلب منها أن تصطحب أسرتها معها: “قولتلها عايز حمــايا وحماتي وعايز أولاد كتير، كنت عايز اعمل أسرة كاملة جيت اعملها فشـــلت، حتى حمايا الله يرحمه لما جه ادخل في أواخر أيامه قال لواحد صديق ليا طيار متعملش الغلطة اللي عملتها أني أدخلت مع بنتي فخــربت عليها فعشان كده خالي بالكم محــدش يجي في مصلحـــة حد”.

وبالنسبة لسكنه في الفنادق ذكر أحمد زكي أنه يجد فيه جميع متطلبــاته ويرى أشخاصًا بدلا من الذهاب إلى منزله قائلًا: “الفندق بيحقق لي طلبــاتي الاقــي الأكل بيجيــلي والاقي الناس بتصــبح عليا وتمسي عليا”.

About the author

admin